Tel: 06 4317 5117

© 2019 Goed eten Goed leven

 

  • Facebook Social Icon
  • Black Instagram Icon

Blog

Waarom zou je kiezen voor vegetarisch?

August 15, 2017

Wij zijn geboren als omnivoren. Dat betekent dat je zowel carnivoor als herbivoor bent. Planten en vlees dus. Ik hoor de mannen (en een aantal dames) al denken: aha, zie je wel, ik moet vlees eten. Maar… vergeet vooral de planten (groenten) niet! Toch graag even een stukje uitwijding over dit onderwerp, want waarom zou je kiezen voor vegetarisch? 

Keuze

Maak af en toe de bewuste keuze voor plantaardig voedsel. Voor jezelf, het milieu en de dieren. Om een kilo vlees te maken is twee tot vijf kilo plantaardig veevoer nodig. Verder moet je bedenken dat groeihormonen verboden zijn, maar groeibevorderaars daarentegen niet (dit geldt voor niet biologisch vlees).

 

Tip: begin met ‘Meatless Monday’; eet een dag in de week geen vlees. Laat je verrassen welke heerlijke recepten er zonder vlees zijn. Het internet staat er vol mee. Of bedenk natuurlijk zelf een lekker recept!

 

Eet je graag vlees? Er is niks mis mee, maar kies dan in elk geval voor biologisch. Na al die voedselschandalen rondom vlees is dat erg belangrijk.

Vleesvervangers

De eerste stap voor iemand om minder vlees te gaan eten, begint vaak met een vleesvervanger.

Een hamburger wordt vervangen door een groenteburger, de schnitzel door een kaasschnitzel en het gehakt wordt vegetarisch gehakt. De smaak is anders, de structuur en de voedingswaarde ook. Af en toe eet ik een kaasschnitzel, maar daar blijft het dan ook bij!

 

Een raar woord eigenlijk: “vleesvervanger”, want je kunt vlees niet vervangen.

 

Maar wat is dan een goed alternatief?

Alternatieven

Gelukkig kun je aan de slag met quorn. Dit kun je één op één vervangen. 

Mijn man riep spontaan: wat is dit? Het lijkt wel kip! Missie geslaagd dus. :-)

Tempeh is ook ideaal om in de koelkast te hebben. Het heeft een stevige structuur en is gemaakt van sojabonen. Je kunt het in reepjes snijden en marineren met (zelfgemaakte) shoarmakruiden. Lekker veel verse groenten en een (pita)broodje erbij. Of je maakt er saté van: ideaal voor op de barbecue.

Tofu heeft een hele andere structuur dan tempeh. Omdat het een neutrale smaak heeft, moet je dit nog op smaak brengen met bijvoorbeeld tamari en knoflook.


Eiwitten

Door granen en peulvruchten te combineren, krijg je voldoende volwaardige eiwitten binnen. Zo kun je gerust een keer vlees achterwege laten. Wat dacht je van een Mexicaanse bonenschotel van rijst, kidneybonen, ui, puntpaprika, tomaat, maïs? Serveren samen met een frisse salade en guacamole.

 

Dus waarom zou je kiezen voor vegetarisch eten? Omdat het beter voor jezelf, het milieu en de dieren is.

 

Zelf eet ik de helft van de week biologisch vlees (een flexitariër dus). Doe je mee?!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Vorige blogs

Wordt je gelukkiger van meer bewegen?

July 18, 2017

1/1
Please reload

Archief
Please reload

Volg mij
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon